Kapitel
3
Den
danske økonomi
Ethvert samfund har kun begrænsede ressourcer
(penge) - det gælder også
rige lande som Danmark. Selve ordet
"økonomi" kommer fra græsk og betyder
"husholdning". Det vil sige, hvordan
Man styrer indtægter og udgifter. Derfor er
økonomi også politik. For et af de spørgsmål,
som er vigtigst for både befolkningen og politikerne, er, hvordan
ressourcerne skal fordeles, og hvordan vi får
økonomien til at vokse.
Den danske økonomi betegnes ofte som en
blandingsøkonomi. Det vil sige, at
den fungerer inden for rammerne af en privat
markedsøkonomi, men at det
offentlige også spiller en stor rolle i
økonomien. Således produceres, købes
og sælges nogle varer og tjenesteydelser på
det private marked (for eksempel
mad, møbler eller taxakørsel), mens andre,
typisk tjenesteydelser, (for eksempel
undervisning, sygehusbehandling eller
børnepasning) tilbydes af det offentlige og betales af skatter og afgifter.
Desuden flytter den offentlige sektor via
for eksempel overførselsindkomster også mange
penge mellem borgerne, for
eksempel i form af
arbejdsløshedsunderstøttelse, kontanthjælp og pensioner.
Den private og den offentlige sektor er
afhængige af hinanden. Det private
erhvervsliv tjener penge og sikrer
arbejdspladser, således at der bliver betalt
skat, der blandt andet finansierer den
offentlige velfærd. Omvendt sikrer
for eksempel det offentlige uddannelsessystem
kvalificeret arbejdskraft til
erhvervslivet, mens det offentlige
sundhedsvæsen sikrer, at virksomhedernes
medarbejdere hurtigere bliver raske og kan
vende tilbage efter sygdom, og
daginstitutionerne sikrer, at børn kan blive
passet, så deres forældre kan gå på
arbejde.
Dette kapitel beskriver nogle overordnede
kendetegn i den danske økonomi
inden for følgende områder:
Velfærdsstaten.
Erhvervslivet.
Arbejdsmarkedet.
VELFÆRDSSAMFUNDET
Det danske velfærdssamfund bygger på et
princip om, at den enkelte borger har
både rettigheder og pligter. Borgere, der
opfylder visse betingelser, har ret til
velfærdssamfundets ydelser. Men den enkelte
borger har også pligt til at bidrage
til fællesskabet. Dels ved at betale skat,
dels ved at arbejde, hvis man kan. Står
man uden for arbejdsmarkedet og modtager
hjælp, har man også pligt til selv at
gøre en aktiv indsats for at komme tilbage på
arbejdsmarkedet. Alti alter denne
tankegang udtryk for en slags uformel kontrakt
mellem staten og borgerne.
Den danske model for velfærdssamfundet har
mange træk til fælles med de
andre nordiske landes. Ofte taler man om den
nordiske model. Der er også
mange lighedspunkter med andre rige lande, men
der er dog nogle forhold, hvor
den danske — og nordiske - velfærdsmodel
skiller sig ud:
+ Staten har et stort ansvar for borgernes
velfærd fra vugge til grav. Der er
børnepasning for alle børn. Børn og unge har
adgang til gratis uddannelse.
Alle er sikret behandling ved sygdom. Der er
hjælp eller pasning til ældre og
andre, der ikke kan klare sig selv. Og der er
økonomisk støtte til dem, der ikke
kan arbejde og forsørge sig selv.
+ De fleste velfærdsydelser finansieres af
hele befolkningen i fællesskab via
skatter og afgifter. | mange andre lande
finansieres velfærdsydelserne mest
ved sociale bidrag, der betales af
lønmodtagere og arbejdsgivere. | Danmark
er retten til ydelser normalt ikke afhængig
af, at man har været i arbejde og
har betalt sociale bidrag, som det er
tilfældet i flere lande syd for Danmark i
Europa.
+ Velfærden stilles til rådighed for alle
borgere, når de opfylder betingelserne
for at modtage den.
Der er lagt stor vægt på serviceopgaver, der
aflaster familien. Det gælder
specielt børnepasning (vuggestuer, børnehaver,
skolefritidsordninger) og ældrepleje (hjemmehjælp, plejehjem med videre).
Flere europæiske lande har på visse
områder ladet sig inspirere af den nordiske
velfærdsmodel.
Denne måde at indrette velfærdssamfundet på
gør det muligt for både mænd og
kvinder at deltage aktivt på arbejdsmarkedet,
også selv om de har børn. I danske
børnefamilier arbejder både faderen og moderen
typisk på fuld tid eller næsten
fuld tid. Også her er de europæiske lande gået
i samme retning som de nordiske.
DEN DANSKE VELFÆRDSMODELS UDVIKLING
| alle samfund er det de voksne, der kan
arbejde, som tager sig af de ældre, af
børnene og af dem, der af den ene eller anden
grund ikke kan klare sig selv.
Historisk har dette ofte været organiseret
inden for den enkelte familie eller i
lokale fællesskaber.
| Danmark er en stadig større del af disse
opgaver gradvist blevet overtaget af
velfærdsstaten. Det er sket ved, at der
efterhånden er blevet skabt et system,
hvor alle samfundets borgere har ret til at få
økonomisk og praktisk hjælp ud fra
ensartede kriterier.
De første skridt til det velfærdssamfund, man
kender i dag, blev taget i 1890'erne.
Det skete i en tid med store økonomiske og
sociale forandringer. Landbruget blev
lagt om, industrien voksede frem, og byerne
voksede. Med ændringerne af det
gamle landbrugs- og håndværkersamfund
forsvandt en række private, sociale
ordninger. | stedet begyndte staten i stigende
omfang at tage sig af de borgere,
der havde behov for hjælp. Der kom flere og
efterhånden mere faste regler for,
hvem der kunne tildeles sociale ydelser ved
sygdom, ulykke, arbejdsløshed og
alderdom. Der var også flere og flere, som fik
adgang til ydelserne.
| 1933 blev der som led i det såkaldte Kanslergadeforlig
gennemført en større
socialreform. Med reformen blev 55
socialpolitiske love samlet I fire "folkeforsikringslove”. Der blev også gennemført en
højere grad af rettighedsprincip, det
vil sige klarere regler for, hvornår og hvor
meget den enkelte borger kunne få i
hjælp. Indtil da var det Ii høj grad op til den enkelte kommune
at vurdere, om en
borger havde ret til hjælp, og hvor meget der kunne gives.
Endvidere afskaffede
reformen også de fleste såkaldte deklasseringsbestemmelser i
sociallovgiv-
ningen, det vil sige, at den gjorde til hovedprincip, at man
ikke kunne tabe sin
valgret eller andre af sine borgerrettigheder, fordi man modtog
hjælp fra det
offentlige.
De vigtigste spor frem mod det nuværende velfærdssamfund
blevlagti 1950'erne
og 1960'erne. Her blev flere af de grundlæggende principper for
velfærdssam-
fundet etableret. Det sociale sikkerhedsnet blev udbygget,
blandt andet med
folkepensionslovene i 1956 og i 1964, der indførte folkepension
til alle ældre,
ikke kun de svageste ældre. Og serviceydelserne voksede frem.
Tidligere havde
staten især givet kontante ydelser, det vil sige økonomisk
hjælp til de borgere,
der havde mistet deres indkomst på grund af arbejdsløshed,
sygdom og ulykke
eller alderdom.
Men i denne periode begyndte velfærdssamfundet også at omfatte
en række
serviceydelser, som varetog opgaver, som familien tidligere
havde været alene
om at tage sig af. Det gjaldt ikke mindst børnepasning og
hjemmehjælp til
ældre. Princippet om hjælp til den nødstedte borger blev i
højere og højere grad
suppleret af et princip om, at hele befolkningen — rig såvel
som fattig — kan nyde
godt af de forskellige ydelser.
Det var især fra midten af 1960'erne til slutningen af
1970'erne, at den store
udbygning af serviceydelserne fandt sted. Det skete samtidig
med, at næsten
alle kvinder —- også dem som var gift — kom ud på
arbejdsmarkedet, så den
hjemmegående husmor næsten forsvandt. Fra 1980 til omkring år
2000 fort-
satte denne udvikling med, at flertallet af de gifte kvinder
gik fra deltid til fuld tid
eller næsten fuld tid. Det var navnlig det offentliges
overtagelse af børnepasning
og ældrepleje med videre, der gjorde dette muligt.
Så godt som alle børn mellem 1 og 6 år får børnepasning, mens
de fleste 7
til 10-årige bliver passet i en fritidsordning efter skole.
Barsels- og forældre-
orloven er også forlænget i flere omgange fra ganske få uger i
1970'erne til de
52 uger med fulde dagpenge, der har været gældende siden 2002.
Velfærdsstaten afhænger af den økonomiske udvikling i
samfundet. I perioden
1957-73 var der kraftig økonomisk vækst. Væksten i den
offentlige sektor fort-
satte også i højt tempo op gennem 1970'erne trods langvarig
økonomisk krise.
Det stod imidlertid mere og mere klart, at økonomien havde
svært ved at bære
udviklingen I de offentlige udgifter, Derfor blev der bremset
op i 1980'erne, og
siden da er væksten i de offentlige udgifter fortsat i et mere
begrænset tempo,
så den omtrent har fulgt den generelle vækst i økonomien. En af
de største lang-
sigtede udfordringer for velfærdsstaten i Danmark og andre
europæiske lande
er, at der bliver færre til at betale for den velfærd, som
flere skal nyde godt af.
Det skyldes primært, at middellevetiden stiger, men også at
fødselstallet har
været lavt i mange årtier. Man taler derfor om, at den såkaldte
'forsørgerbyrde' —
eller det 'demografiske pres' — er steget. Fra 1980 til 2022 er
andelen af borgere
i Danmark på over 64 år vokset fra at udgøre 14 procent til 20
procent af den
samlede.
En væsentlig del af løsningen har derfor været at udvide den
erhvervsaktive
alder, det vil sige den alder, hvor man som hovedregel er på
arbejdsmarkedet.
Således besluttede Folketinget i 2006, at folkepensionsalderen
skulle hæves i
takt med, at danskerne lever længere. Folkepensionsalderen var
65 år tilog med
2018, men hæves gradvist, først til 67 år i 2022, derefter til
68 år fra 2030 og 69
år fra 2035. Desuden blev deti 2011 vedtaget at afkorte
efterlønnen. Efterlønnen
var indført i 1979 som en ret for personer over 60 år til at
trække sig tilbage fra
arbejdsmarkedet inden pensionsalderen.
De seneste år har der også været en lidt mindre bevægelse den
anden vej. Fra
2022 har personer, der som 61-årige har været længe (42-44 år)
på arbejds-
markedet fået ret til at gå på pension ét til tre år før
folkepensionsalderen (tidlig
pension). Tidlig pension kaldes også 'Arne-pensionen” efter
bryggeriarbejder
Arne Juhl, som blev ansigtet på Socialdemokratiets valgkamp ved
folketings-
valget i 2019 for at få indført ordningen.
Efterlønsalderen blev gradvist hævet fra 60 til 62 år fra
2014-2017, derefter
afkortes perioden gradvist til 3 år, så man fra 2023 kan gå på
efterløn, fra man
er 64 til 67 år. For de fleste bliver ydelsen samtidig mindre,
fordi ydelsen i højere
grad nedsættes i forhold til, hvor meget pensionsopsparing,
modtageren har.
Man har også forsøgt at få flere i arbejde ved at afkorte den
såkaldte dagpenge-
periode, det vil sige den periode, hvor man kan modtage
understøttelse som
arbejdsløs fra en arbejdsløshedskasse (A-kasse).
1 1993 blev der sat en grænse for dagpengeperioden på syv år, som
løbende er
blevet reduceret: | 1995 til fem år, i 1998 til fire år og
siden 2010 har den ligget
på to år, Samtidig stilles der i dag større krav om at tage
andet arbejde, end det
man er uddannet til. Endvidere har man sænket indkomstskatten
for folk, der er
i arbejde, herunder også med et såkaldt beskæftigelsesfradrag —
det vil sige et
beløb, man ikke skal betale skat af, hvis man er i arbejde
eller har overskud i sin
virksomhed. Det øger fordelen ved at være i arbejde — selv i
job med en lav løn.
Endelig har der været gennemført en række initiativer for at få
flere i arbejde
blandt de grupper, der har haft svært ved at finde arbejde.
Det er således blevet sværere for dem, der har en varig og
væsentlig nedsat
evne til at arbejde, at få førtidspension. | stedet har man
givet dem mulighed for
at arbejde i et såkaldt fleksjob, så de tjener en del selv og
får en offentlig ydelse
for resten.
Beskæftigelsen for personer med ikke-vestlig indvandrerbaggrund
er også
samlet set steget siden 1995 — dog med store udsving i
perioden. For eksempel
faldt den i en årrække efter finanskrisen i 2008 for så at
stige igen fra 2015-16.
Men fortsat står mange i denne gruppe uden for arbejdsmarkedet.
| 2020 var 60
procent af indvandrere med ikke-vestlig baggrund mellem 25 og
64 år i arbejde
mod 80 procent af personer med dansk oprindelse i samme
aldersgruppe.
Høj beskæftigelse i Danmark bidrager til et højt
velstandsniveau, og til at
Danmark kan finansiere en udbygget offentlig sektor.
LIGHED OG OMFORDELING
Det danske velfærdssamfund er kendetegnet ved en betydelig
økonomisk omfor-
deling. Denne omfordeling sker både gennem skattesystemet,
fordi dem der
tjener mest, betaler mest i skat, og fordi velfærdsstatens ydelser
gives til alle og
ikke mindst tildem, der ikke er i arbejde. Uligheden faldt da
også betydeligt i peri-
oden 1945-80. Det skyldtes især den hurtige udbygning af
velfærdssamfundet,
store lønstigninger og lange perioder med lav ledighed. Selv om
uligheden er
blevet større siden 1980'erne, har Danmark i 2021 fortsat en
forholdsvis stor
grad af økonomisk lighed i forhold til andre lande.
Det danske velfærdssamfund finansieres gennem skatter på for
eksempel indkomst og gennem blandt andet moms og afgifter på varer og
tjenesteydelser. Det er både staten og kommunerne, der har ret til at udskrive
indkomstskat.| 1903 blev indkomstskatten indført som permanent skat. Det skete
med en markant lavere skatteprocent end i dag. Indkomstskatten betyder, at
næsten alle indkomster er skattepligtige, uanset hvor de kommer fra.
Næsten alle skatter omfordeler fra rig til fattig. Men
indkomstskat er en af de
skatter, der omfordeler mest. Det skyldes især, at den procent,
der skal betales
i skat, stiger for høje indkomster (progressiv beskatning).
Dermed betaler
personer med høje indkomster ikke bare et højere beløb i skat
end personer
med lavere indkomster, men også en større andel af deres løn.
Indkomstskatter
udgør en stor del af skatterne i Danmark.
De omfordeler også mere end afgifter på forbrug (for eksempel
moms), fordi
personer med lavere indkomster typisk bruger en større andel af
deres løn, som
de dermed betaler moms af (mens velstillede typisk sparer mere
op). Princippet
om progressiv beskatning slår dog ikke helt så kraftigt igennem
som tidligere.
Skiftende regeringer har siden 1980'erne forsøgt at få
befolkningen til at arbejde
mere ved at sænke den såkaldte 'marginalskat'. Det vil sige
'skatten af den sidst
tjente krone", Men der er stadig en ”topskat” - 15 procent
ekstra — for de høje
indkomster på over cirka 600.000 kr. om året svarende til
50.000 om måneden.
Cirka ni procent af alle skatteydere betaler topskat i 2022.
Omvendt er der i samme periode skåret ned på såkaldte
skattefradrag, som de
velstillede typisk benytter mest. Et skattefradrag er et beløb,
som man af sin
ellers skattepligtige indkomst ikke skal betale skat af. Man
kan for eksempel få
fradrag for udgifter til renter til penge, man har lånt
(rentefradrag) eller udgifter
til transport til og fra ens arbejdsplads (kørselsfradrag).
VELFÆRDSSAMFUNDETS OPGAVER OG AKTØRER
Velfærdssamfundet stiller en lang række ydelser til rådighed
for borgerne. Det
er almindeligt at tale om, at den offentlige sektor udfører to
forskellige slags
velfærdsopgaver.
For det første hjælper den offentlige sektor de borgere, der
har vanskeligt ved
at klare sig selv og derfor har brug for økonomisk hjælp. Cirka
en tredjedel af
de samlede offentlige udgifter går til kontante ydelser (overførselsindkomster)
til borgerne. De gives typisk til personer uden arbejde og
omfatter blandt andet
folkepension, førtidspension, statens uddannelsesstøtte (SU),
barselsdagpenge,
børne- og ungeydelse, dagpenge ved arbejdsløshed og sygdom,
kontanthjælp
og selvforsørgelses- og hjemrejseydelse. Men for eksempel
børnefamilier får
også kontante ydelser (børne- og ungeydelsen), der er begrundet
med, at de har
større udgifter end familier uden børn eller unge I hjemmet.
For det andet leverer den offentlige sektor en række offentlige
serviceydelser til
alle borgere, der har brug for dem. Det drejer sig for eksempel
om vuggestuer og
børnehaver, sygehuse, ældrepleje og mange former for
uddannelse.
Folketinget og regeringen fastlægger via lovgivning rammerne
for det danske
velfærdssamfund. Men det er navnlig de 98 kommuner, der fylder
lovens
rammer ud.
Det er kommunerne, der I praksis leverer de fleste
velfærdsydelser til borgerne.
Hertil kommer de fem regioner, som har ansvaret for at drive
størstedelen af
sundhedsvæsenet.
Kommunerne fungerer som borgernes hovedindgang til den
offentlige sektor.
Kommunerne har allerflest af de opgaver, der er tæt på den
enkelte borger. Det
gælder blandt andet:
Børnepasning i vuggestuer og børnehaver.
Folkeskoler.
Ældrepleje.
Biblioteker og flere andre kultur opgaver.
Jobcentre og indsatsen for at få ledige i beskæftigelse.
Integration af flygtninge og indvandrere.
Tildeling af en lang række sociale ydelser.
Affaldsindsamling og andre miljøopgaver.
Staten løser en række overordnede opgaver som for eksempel
politi, retsvæsen
og forsvar samt opgaver som for eksempel ungdomsuddannelser
(gymna-
sier med videre), de videregående uddannelser og forskning.
Staten overtog i
forbindelse med strukturreformen i 2007 endvidere al
skatteopkrævning fra
kommunerne.
| Danmark er velfærdssamfundet således som udgangspunkt en
offentlig
opgave, der udføres af staten, regionerne og kommunerne. Men
der indgår også
andre. Gennem de seneste årtier er det blevet mere almindeligt
at lade private
virksomheder udføre nogle af velfærdsopgaverne — dog sådan, at
det stadig er
det offentlige, der betaler. Det kaldes udlicitering. Inden for
ældreplejen kan den
enkelte for eksempel frit vælge, om man ønsker at få leveret
hjemmehjælp fra
kommunen eller fra en privat leverandør.
Der er også en stærk dansk tradition for at inddrage frivillige
i at løse velfærds-
opgaver. Som det ligger i navnet, yder de en indsats uden at få
betaling for det.
Foreninger og frivilligt arbejde er langt mere udbredt i de
nordiske lande end i
næsten alle andre lande. Der findes mange frivillige
organisationer. De driver
blandt andet krisecentre, besøgsordninger for ældre, kontakt-
og væresteder og
meget andet. Det er normalt grundtanken, at det frivillige
arbejde skal være et
supplement til den offentlige service og ikke en erstatning.
Således er det stadig
ret sjældent, at frivillige organisationer står for den
grundlæggende service.
Frivillige organisationer spiller også en meget stor rolle
inden for kultur- og fritids-
livet. Det gælder ikke mindst inden for sport, hvor tusindvis
af frivillige fungerer
som trænere, for eksempel for børn, der spiller fodbold,
håndbold eller andet.
Danmark har også en tradition for såkaldte friskoler, der går
helt tilbage til midten
af 1800-tallet. Friskolerne ejes af en forening bag skolen — og
ikke af kommunen
- og kaldes derfor også ofte for privatskoler. De får et
tilskud fra kommunen,
der svarer til en høj andel af den normale udgift til en
kommunal folkeskole. En
mindre del betales af forældrene. Friskoler findes over hele
landet, og nogle er
meget gamle. | Danmark drives de fleste dog ud fra en bestemt
pædagogisk idé
eller ønsket om at have en lokal skole. De fleste børn går
stadigvæk i kommu-
nale folkeskoler, men de senere år er der sket en stor stigning
i andelen af børn,
som går i friskoler eller private skoler — fra cirka 12 procent
i 2007 til 18 procent
i2021.
Inddragelse af forældre er også centralt i danske skoler,
børnehaver og vugge-
stuer. For eksempel er der bestyrelser, der er valgt af
forældrene. Der er masser
af forældremøder og -aktiviteter, hvor det forventes, at alle
forældre er med.
Og i stort set alle klasser vælges der såkaldte kontaktforældre
til at arrangere
møder og sammenkomster — og til at fungere som kontakt til
skolebestyrelsen.
Det går som regel på skift, så de fleste forældre er med i en
periode.
Sidst, men ikke mindst, suppleres de offentlige velfærdsydelser
af aftaler (over-
enskomster) mellem arbejdsmarkedets parter — fagforeninger og
arbejdsgiver-
organisationer. Det gælder for eksempel på pensionsområdet,
hvor næsten alle
idag har en såkaldt arbejdsmarkedspension, som de betaler ind
til med en vis
procentdel af lønnen — typisk 12-17 procent.
Arbejdsmarkedspensionen bygger
oven på folkepensionen. Hvor folkepensionen skal sikre alle
borgeres — navnlig
de svagestes — basale behov i alderdommen, er
arbejdsmarkedspensionerne
afhængige af den enkeltes indkomst som erhvervsaktiv. For mange
med
mellemindkomster eller højere indkomster er den
arbejdsmarkedspension, de
får udbetalt, betydeligt højere end folkepensionen. Ud over
pension giver disse
pensionsordninger typisk også støtte ved kritisk sygdom og
sikring ved sygdom
og død.
Selv om det ikke er alle lønmodtagere, der er dækket af en
overenskomst, er det
blevet normen for de allerfleste job, at de har en
pensionsordning. Endeliger der
også et stort privat marked for pensionerer, hvor den enkelte
kan spare op til sin
pension i en bank eller et forsikringsselskab.
ERHVERVSLIV FRA LANDBRUGSSAMFUND TIL VIDENS- OG
SERVICESAMFUND
Ligesom de fleste andre velstående lande har Danmark gradvist
udviklet sig fra
at være et landbrugssamfund over til et industrisamfund og
derefter i de sidste
50 år til at være et såkaldt videns- og servicesamfund. Det vil
sige, at vi er gået
fra en økonomi, der primært bygger på produktion af varer til i
højere grad at
være afhængige af højtuddannet arbejdskraft med fokus på at
udnytte viden
og få nye ideer samt på produktion af tjenesteydelser som for
eksempel bank-
sektoren, it-support, forskning eller uddannelse.
Indtil slutningen af 1800-tallet arbejdede hovedparten af
befolkningen inden for
landbruget. Men fra 1870'erne voksede industri og håndværk
hurtigt, befolk-
ningen flyttede fra land til by, og byerne voksede.
Landbrugserhvervet forblev
dog vigtigt, navnlig fordi landbrugsvarer udgjorde størstedelen
af Danmarks
eksport. Der blev satset på animalsk produktion (for eksempel
kød, smør, ost)
af høj kvalitet i regi af de mange andelsforeningers mejerier
og slagterier. Helt
frem til slutningen af 1950'erne udgjorde landbrugsvarer mere
end halvdelen af
Danmarks eksport.
Landbrugsproduktionen er fortsat stor, men der er siden
1950'erne sket en
voldsom effektivisering, og det er I dag kun cirka to procent
af arbejdsstyrken,
der arbejder i selve landbruget.
Men landbruget er stadig et vigtigt eksporterhverv. Man taler
ofte i den forbin-
delse om en 'fødevareklynge, fordi der er færre beskæftiget i
selve landbruget
og flere beskæftiget med forarbejdning, transport, salg,
markedsføring og
produktudvikling.
Landbruget er også på andre måder under omstilling. Landbruget
har været
kritiseret for at være for effektivt på en uheldig måde, blandt
andet fordi der
anvendes for meget gift på markerne. Det har medvirket til en
begyndende grøn
omstilling, således at Danmark i dag er det land, der har den
største andel af
landbruget (11,7 procent i 2020) drevet som økologisk landbrug.
Økologisk land-
brug drives blandt andet uden brug af kemiske sprøjtemidler og
kunstgødning,
ligesom dyrene har bedre plads i staldene og bedre mulighed for
at komme ud
idet fri.
Den første store bølge af industrialisering i Danmark skete i
slutningen af 1800-
tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Fremgangen fortsatte
løbende men i et
noget langsommere tempo indtil den anden store industrialiseringsbølge,
der
var fra slutningen af 1950'erne til omkring 1970. Fra
begyndelsen af 1970'erne
faldt andelen af beskæftigede inden for industrien, ligesom det
tidligere var sket
inden for landbruget. | stedet voksede servicesektoren. | dag
er næsten fire ud
af fem beskæftigede således ansat inden for privat eller
offentlig servicevirk-
somhed (for eksempel inden for turisme eller uddannelse).
Omkring en tredjedel
af lønmodtagerne i Danmark arbejder I den offentlige sektor.
Produktionen af landbrugs- og industrivarer er dog steget, selv
om antallet
af ansatte er faldet. Det skyldes især mekaniseringen af
produktionen og den
hurtige teknologiske udvikling i disse sektorer. Danmark har
tidligere været
kendetegnet ved, at de fleste virksomheder var små eller
mellemstore. Det
gælder for så vidt stadigvæk, men der er kommet flere
virksomheder, der
fylder godt op på verdensmarkedet inden for de brancher, hvor
Danmark står
særlig stærkt. Det gælder for eksempel fødevarer, hvor mejerier
og slagterier
er samlet til internationale giganter: Danish Crown var i 2020
verdens næst-
største svineslagteri, og Arla var blandt de ti største
mejerier. Carlsberg var i
2020 verdens tredjestørste bryggeri.
Desuden er LEGO en af verdens største legetøjskoncerner, LEGO
blev grundlagt i 1932 og er en forkortelse af 'Leg godt". Hovedsædet
ligger i Billund i Jylland. LEGO er kendt for at fremstille legoklodser i
plastik. Virksomheden er verdens førende legetøjsproducent. LEGO, Danmark har
også altid været en stor søfartsnation og havde (i 2019) verdens femte største
handelsflåde og verdens næststørste container-rederi i 2022 (Mærsk). Danmark
har også en usædvanlig stor medicinalindustri. Det hænger tildels sammen med,
at Danmark havde en stor animalsk landbrugsproduktion, for råstofferne til
medicinalindustrien kom oprindeligt i høj grad herfra. Der er ganske mange
medicinalvirksomheder, der har en stor andel af verdensmarkedet, hvoraf Novo
Nordisk er den største.
Danmark er også blandt verdens førende producenter af
høreapparater. Hertil
kommer virksomheder fra den grønne sektor, der går lidt på
tværs af de traditionelle
brancheopdelinger. Danske Vestas var i 2020 verdens største
vindmølleproducent.
Danmark står også meget stærkt, når det gælder
energibesparelser — det kan for
eksempel være isolation eller ekstra energieffektive produkter.
DANMARKS SAMHANDEL MED UDLANDET
Danmark har en meget åben økonomi, hvor handel med udlandet
spiller en
meget stor rolle. Eksporten udgør cirka halvdelen af landets
samlede produktion.
Det skyldes naturligvis også, at Danmark er et lille land, og
handel med andre
lande — ikke mindst nabolandene — derfor fylder meget. Tyskland
er det land,
som Danmark importerer (køber) mest fra og USA er det land, som
Danmark
eksporterer (sælger) mest til. Samlet set er eksporten til
andre EU-lande dog
klart større end til USA.
| 2020 var Danmarks syv største handelspartnere følgende (i
deres andel af
værdien af Danmarks samlede udenrigshandel).
Tyskland (13,2 procent), USA (10,7 procent), Sverige (9,0
procent), Storbritannien
(6,3 procent), Holland (5,4 procent), Kina (4,7 procent) og
Norge (4,2 procent).
Danske regeringer har i moderne tid næsten altid været
tilhænger af mest mulig
fri handel mellem landene. Siden 1990'erne har Danmark også
klaret sig bedre
i den internationale konkurrence. | samme periode har den
danske eksport
stort set alle år været højere end importen. Danmark er medlem
af en række
internationale organisationer, der ligesom EU også arbejder for
mere fri handel.
Det gælder for eksempel OECD (Organisationen for økonomisk
samarbejde og
udvikling) og WTO (Verdenshandelsorganisationen).
Den økonomiske globalisering har medført store forandringer på
det danske
arbejdsmarked. Mange virksomheder har flyttet dele af deres
produktion til
steder i verden, hvor lønnen er lavere. Ikke kun til Kina, men
også til for eksempel
Østeuropa eller andre europæiske lande. Indtil nu har
virksomhederne dog typisk
beholdt nogle vigtige funktioner 1 Danmark, eksempelvis
udviklingen af nye produkter, salg og ledelse. Til gengæld er der også opstået
nye store markeder for danske produkter.
ARBEJDSMARKED
De fleste i den erhvervsaktive alder deltager på det danske
arbejdsmarked. Det
gælder både mænd og kvinder. | 2019 var 77,0 procent af mændene
og 73,2
procent af kvinderne (16-64-årige) i beskæftigelse.
Desuden er det danske arbejdsmarked kendetegnet ved, at
arbejdskraften gene-
relt er godt uddannet. Det har i mange år været målet, at så
godt som alle skulle
have en uddannelse efter folkeskolen, hvilket dog ikke er
lykkedes i helt det
omfang, man havde håbet. Til gengæld er Danmark et af de lande
i verden, der
har den stærkeste tradition for efter- og videreuddannelse, det
vil sige løbende
uddannelse i løbet af arbejdslivet. Uddannelse er også mere og
mere nødvendig,
for mange af de jobs, der ikke kræver uddannelse, er overtaget
af maskiner eller
robotter, flyttet til udlandet eller ganske enkelt sparet væk.
Man taler ofte om en særlig dansk arbejdsmarkedsmodel, som har
rødder mere
end 100 år tilbage i tiden. Under den tidlige industrialisering
i slutningen af 1800-
tallet opstod der gradvist en større arbejderklasse i byerne.
Arbejderne fandt
sammen i fagforeninger på de forskellige fagområder (der nu
hedder FH), der
havde til formål at kæmpe for bedre løn- og arbejdsvilkår. Som
svar herpå slog
arbejdsgiverne sig sammen i Dansk Arbejdsgiverforening, som i
dag hedder DA.
Flere af de principper, der ligger tilgrund for det danske
arbejdsmarked, stammer
fra Septemberforliget, som arbejdsmarkedets parter indgik i
1899. Forliget
kaldes derfor også for "Arbejdsmarkedets Grundlov” og
indebærer blandt andet,
at fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer anerkender
hinanden som
berettigede til at forhandle på deres medlemmers vegne.
De to parter kan altså indgå aftaler, der dækker flere grupper
af arbejdsgivere
og lønmodtagere. En sådan aftale kaldes en overenskomst. Den
fastlægger
typisk løn- og arbejdsvilkår. September-forliget slår også
fast, at det er arbejds-
giveren, der leder og fordeler arbejdet, og som kan ansætte og
afskedige medar-
bejdere. Endelig indebar forliget en såkaldt fredspligt. Det
betyder, at strejke
(når lønmodtagerne nedlægger arbejdet) og lockout (når
arbejdsgiverne sender
medarbejderne hjem) ikke er tilladt, når der er indgået en
overenskomst.
Overordnet set bygger den danske arbejdsmarkedsmodel på disse
fem centrale
elementer:
Hovedparten af arbejdsstyrken er organiseret i fagforeninger.
Arbejdsmarkedets parter aftaler selv løn- og arbejdsvilkår på
arbejdsmar-
kedt (selvregulering). Staten blander sig ikke heri som i visse
andre lande.
En meget stor del af arbejdsmarkedet er dækket af kollektive
overenskomster.
Der foregår et såkaldt trepartssamarbejde mellem lønmodtagere,
arbejds-
givere og staten om forholdene på arbejdsmarkedet. Der er
fleksibilitet og sikkerhed (flexicurity). Det er således let at hyre og fyre
medarbejdere i Danmark, men de arbejdsløse får også understøttelse fra det
offentlige.
HØJ ORGANISATIONSGRAD
På det danske arbejdsmarked er det store flertal af
lønmodtagerne fagligt orga-
niseret, selvom andelen dog er faldet de seneste årtier.
Omkring to ud af tre
af lønmodtagerne er (i 2021) medlem af en fagforening. Det er
kun Danmark,
Sverige, Finland og Island, der har så høj en organisering.
Fagforeningen arbejder
for at sikre medlemmerne de bedst mulige vilkår på
arbejdspladserne. Der er
fagforeninger både for privatansatte og for offentligt ansatte.
Både fagforeningerne og arbejdsgivernes organisationer er
samlet i landsdæk-
kende forbund og hovedorganisationer. Den største
hovedorganisation er FH
(Fagbevægelsens Hovedorganisation).
FH er en paraplyorganisation for I alt 64 faglige forbund og
organiserer cirka
1,3 mio. medlemmer. DA er arbejdsgivernes hovedorganisation og
organiserer
11 arbejdsgiverorganisationer med cirka 24.000 virksomheder
inden for blandt
andet industri, handel, transport, service og byggeri. Dansk
Industri (DI) er med
sine 19.000 medlemsvirksomheder, der beskæftiger over 500.000
medarbej-
dere, Danmarks største arbejdsgiver- og erhvervsorganisation og
DA's største
medlemsorganisation. Den næststørste erhvervsorganisation er
Dansk Erhverv,
som repræsenterer 18.000 virksomheder, der ofte er mindre end
virksomhederne i Dl.
Der er foreningsfrihed i Danmark. Det betyder blandt andet, at
den enkelte
lønmodtager selv må beslutte, om han eller hun ønsker at være
medlem af en
fagforening og i givet fald hvilken. Det betyder også, at det
er forbudt for en
arbejdsgiver at afskedige en medarbejder, fordi vedkommende er
medlem af en
fagforening, ligesom deter forbudt at afskedige en medarbejder,
fordi denne ikke
er medlem af en fagforening. I forbindelse med nyansættelse må
der heller ikke
stilles krav om, at en medarbejder skal være medlem af en
bestemt fagforening.
SELVREGULERING OG KOLLEKTIVE OVERENSKOMSTER
Staten blander sig således ikke i løn og arbejdsvilkår, så
længe parterne selv
er i stand til at indgå aftaler på disse områder. Aftalerne
omfatter også emner,
som i de fleste andre lande ville blive afgjort ved love
vedtaget af parlament
og regering. Det kan være arbejdstid, overtidsbetaling,
opsigelsesvarsler eller
mindsteløn. Således har Danmark ingen lovbestemt Mindsteløn,
men aftalerne
mellem fagforeninger og arbejdsgiverorganisationerne har reelt
samme virk-
ning. Et andet eksempel er lønmodtagernes pension, hvor
arbejdsmarkedets
parter har aftalt en arbejdsmarkedspension oven i den
folkepension, staten
betaler. | de seneste år har man også aftalt, at der betales
fuld løn inklusiv
pension i en større del af den periode, hvor man har
forældreorlov.
Det er også arbejdsmarkedets parter, der selv søger at løse de
konflikter, der
måtte opstå. Grundtanken er, at arbejdsmarkedets parter
hurtigere og bedre kan
tilpasse aftalerne til den enkelte branche eller den enkelte
virksomhed. Og når
parterne selv har været med til at indgå en aftale, så
accepterer de også dens
vilkår. Næsten 80 procent af det danske arbejdsmarked er dækket
af kollektive
overenskomster, En kollektiv overenskomst er en aftale mellem
en fagforening
og en arbejdsgiver eller arbejdsgiverorganisation om løn- og
arbejdsvilkår inden
for et bestemt område, som parterne selv afgrænser i aftalen.
En arbejdsgiver,
som har indgået en overenskomst, er forpligtet til at give alle
de ansatte de
løn- og arbejdsvilkår, som fremgår af overenskomsten. Det gælder
for eksempel
aftaler om løn, pension, arbejdstid, ferie og opsigelse.
Hvis ikke parterne bliver enige om en ny overenskomst, når en
eksisterende
overenskomst udløber, bliver der storkonflikt på
arbejdsmarkedet. Det vil sige,
at lønmodtagerne strejker, eller arbejdsgiver kan lockoute
deres ansatte (sende
dem hjem fra arbejde uden løn).
For at afværge konflikter på arbejdsmarkedet har staten siden
1910 haft nedsat
en såkaldt Forligsinstitution, som ofte omtales
'forligsmanden". Forligsmanden
kan, hvis der er udsigt til konflikt mellem arbejdsmarkedets
parter, for eksempel
indkalde til forhandlinger mellem parterne eller fremsætte et
såkaldt mæglings-
forslag, som er et forslag til et forlig (kompromis) mellem
parterne.
Det sker relativt sjældent, at der bliver storkonflikt på
arbejdsmarkedet, men
det er dog sket flere gange. Sidst der var en storkonflikt på
det private arbejds-
marked, var i 1998. Den indebar for eksempel, at mange busser
ikke kørte, og at
butikkerne ikke fik kørt varer ud. Regeringen og Folketinget
har så typisk, som
de også gjorde det i 1998, forholdsvis hurtigt lavet en lov om
en overenskomst,
så lønmodtagerne vender tilbage på arbejde, og situationen
bliver normal igen.
| de tilfælde tager Folketingets lov altid udgangspunkt i et
mæglingsforslag, som
forligsmanden på arbejdsmarkedet har fremsat.
TREPARTSSAMARBEJDE OG FLEXICURITY
Staten samarbejder også typisk løbende med arbejdsmarkedets
parter om at
udforme den del af arbejdsmarkedspolitikken, der fastsættes
gennem lovgivning.
Det gælder for eksempel regler om arbejdsmiljø,
arbejdsformidling, arbejds-
markedsuddannelser og arbejdsløshedsforsikring. Dette
samarbejde kaldes
for trepartssamarbejde, fordi det består af tre parter: staten,
arbejdsgiverne og
lønmodtagerne. Samarbejdet skal sikre et arbejdsmarked, der
både er fleksibelt
for arbejdsgiverne og trygt for lønmodtagerne.
Fleksibiliteten består i, at det er relativt nemt for
arbejdsgiverne at afskedige medarbejdere, når økonomien er dårlig, samt at ansætte
medarbejdere, når det går godt. Trygheden består i, at lønmodtagerne har en
økonomisk sikkerhed i form af en arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis de mister
deres job. Dermed er det også mindre risikabelt at skifte job. Lønmodtagerne er
også sikret hjælp til at komme tilbage på arbejdsmarkedet, for eksempel gennem
uddannelse, praktikforløb eller anden aktivering. Denne kombination af
fleksibilitet ogmsikkerhed (som på engelsk hedder
security) omtales ofte som den danske flexicurity-model. LO's
hovedkvarter.
Omfanget af det internationale samarbejde er vokset siden
afslutningen på 2.
Verdenskrig. Ikke mindst ud fra et stærkt ønske om at undgå nye
krige. Fremtidige
konflikter mellem landene skulle forebygges. Der skulle i
stedet samarbejdes og
findes fredelige løsninger. Danmark deltager I vidt omfang i
dette samarbejde.
Der har været — og er fortsat — enighed blandt de fleste af
Folketingets partier
om, at deltagelsen overvejende fremmer danske politiske og
økonomiske inte-
resser samt beskytter landets sikkerhed. Det har givet Danmark
indflydelse på
forhold, der rækker ud over landets grænser. Men beslutningerne
i disse inter-
nationale organisationer er samtidig med til at fastlægge
rammerne for det
danske samfund. Det internationale og især det europæiske
samarbejde har på
denne måde stor betydning for Danmark.
På europæisk plan drejer det sig især om EU. Samarbejdet i EU
er nemlig særligt
omfattende og spiller en stor rolle for Danmark. Desuden er
Danmark blandt
andet medlem af FN, NATO og Europarådet. Danmark samarbejder
også med
de øvrige nordiske lande: Sverige, Norge, Finland og Island.
Det foregår især i
Nordisk Råd og Nordisk Ministerråd.